skip to Main Content

ارتفاع سقف کاذب یکی از نکات مهمی است که در هنگام انتخاب طرح سقف کاذب بایستی متناسب با بلندی و کوتاهی سقف تعیین شود. سقف کاذب پایین تر از سقف اصلی قرار می گیرد و به این ترتیب اندکی از ارتفاع سقف منزل شما می کاهد. در این میان خانه هایی که سقف بلندی دارند محدودیتی برای اجرای سقف کاذب با طراحی ها و تزیینات مختلف ندارند. اما در منازل با سقف کوتاه نمی توان از هر طرحی استفاده کرد. 

اگر در مرحله بازسازی خانه هستید و قصد استفاده از سقف کاذب برای تزیین سقف منزل خود را دارید، این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مقاله مناسب ترین طرح و ارتفاع سقف کاذب برای خانه های با سقف بلند و کوتاه بررسی شده است.

 

استاندارد ارتفاع سقف منازل ۲۸۰ سانتی متر است و در صورتی که ارتفاع سقف یک خانه بیشتر از ۲.۸ متر باشد در دسته خانه های با سقف بلند قرار می گیرد. روش های متعددی برای کاهش ارتفاع سقف های بلند وجود دارد، نظیر تیرهای چوبی، سقف چوبی و یا سقف کاذب.

 

اهمیت زیبایی سقف منزل در دکوراسیون داخلی

ارتفاع سقف کاذب

سقف اصلی ترین ارکان یک سازه است که نقش مهمی در دکوراسیون داخلی خانه دارد. امروزه برای زیبا سازی سقف، روش های مختلفی چون ابزار گچی ، پتینه کاری، آینه کاری، کناف و سقف کاذب وجود دارد. از طرفی دیگر سقف بستر اصلی نورپرداز خانه است که برای این منظور می توان طراحی های مختلفی را پیاده کرد.

 همانطور که گفته شد خانه های با سقف بلند محدودیتی برای کاربرد تزیینات مختلف را ندارند. اما بایستی بگوییم که در اغلب معماری ها، امکان پیاده سازی سقف بلند برای خانه وجود ندارد. به خصوص در منازل قدیمی که اغلب با سقف های کوتاه ساخته می شده اند و تنها قسمت های خاصی از خانه نظیر سالن پذیرایی و اتاق نشیمن را با سقف بلند طراحی می کردند. اما امروزه با پیشرفت هایی که در معماری و طراحی داخلی صورت گرفته است و با توجه به اینکه اغلب هدف آنها آپارتمان‌های کوچک است، گزینه‌هایی برای بزرگنمایی سقف های کوتاه ابداع شده است.

بیشتر بدانید: چند ایده جالب برای بازسازی خانه با کمترین هزینه

ارتفاع سقف کاذب خانه های با سقف بلند

ارتفاع سقف کاذب

استاندارد ارتفاع سقف منازل ۲۸۰ سانتی متر است و در صورتی که ارتفاع سقف یک خانه بیشتر از ۲.۸ متر باشد در دسته خانه های با سقف بلند قرار می گیرد و بالعکس. سقف بلند یک مزیت برای خانه محسوب می شود و گاها در آگهی های املاک نیز مشاهده می‌کنیم که بلند بودن سقف خانه قید شده است. اغلب مردم نیز سکونت در خانه های با سقف بلند را ترجیح می‌دهند زیرا احساس آزادی و تحرک بیشتری به آنها دست می دهد. نوردهی بیشتر، گردش هوای بهتر و امکان تعبیه پنجره های بزرگتر نیز از دیگر مزایای سقف های بلند است.

اما سقف بلند دارای معایبی چون موارد زیر می باشد:

  •  آسان نبودن تمیز کردن و نظافت سقف 
  •  مصرف بالاتر انرژی برای گرم کردن خانه
  • افزایش هزینه های مربوط به تامین روشنایی منزل
  •  افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری

خوشبختانه روش های متعددی برای کاهش ارتفاع سقف های بلند وجود دارد، نظیر تیرهای چوبی، سقف چوبی و یا سقف کاذب. سقف کاذب دارای انواع مختلفی چون کناف، رابیتس و گریلیوم صفحه های پیش ساخته است. کناف رایج ترین نوع سقف کاذب است که از زیرسازی فولادی با وزن سبک ساخته شده که پنل های گچی روکش دار بر روی آن نصب می شود. این مدل سقف کاذب سبک است و قیمت پایینی دارد. تعمیر آن آسان است و نیازی به رنگ آمیزی ندارد.

اگر ارتفاع سقف منزل شما ۳ متر و بالاتر است بهتر است از باکس های کناف برای دکور اطراف و سپس سقف های کاذب دالبری در قسمت های مرکزی استفاده کنید. برای ارتفاع سقف کاذب نیز محدودیتی ندارد.

 

 اگر سقف منزل شما کمتر از ۲.۸ متر است، سقف کاذبی استفاده کنید که طراحی ساده، رنگ روشن، دکور داخل کار و برش به سمت داخل را داشته باشد.

 

ارتفاع سقف کاذب خانه های با سقف کوتاه

ارتفاع سقف کاذب

همانطور که گفته شد خانه های قدیمی اغلب با سقف کوتاه ساخته می‌شدند و امروزه نیز برای کاهش هزینه های ساخت و ساز و اختصاص دادن طبقات بیشتر به یک سازه معمولا سقف واحد ها را کوتاه در نظر می‌گیرند. سقف کوتاه باعث می شود تا فضای خانه گرم تر و صمیمی تر نشان داده شود. هزینه‌های مربوط به تامین روشنایی، گرم کردن خانه در فصول سرد سال، تعمیر و نگهداری آن پایین‌تر است. اما ایراد آن عدم گردش هوا و در نتیجه تهویه مطبوع است. به خصوص در هنگام پخت و پز غذا بایستی پنجره های خانه باز باشد، در غیر این صورت بوی غذا تا ساعات زیادی در منزل باقی  می ماند.

 اگر سقف منزل شما کمتر از ۲.۸ متر است منزل شما نیز در دسته خانه های با سقف کوتاه قرار می‌گیرد. در این صورت باید از سقف کاذبی استفاده کنید که طراحی ساده، رنگ روشن و ارتفاعی در حدود ۱۲ تا ۱۸ سانتی متر داشته باشد. همچنین مدل هایی را انتخاب کنید که دکور داخل کار و برش به سمت داخل را دارند.

بیشتر بدانید: نکات مهم در انتخاب کناف سقف پذیرایی

نتیجه گیری

ارتفاع سقف کاذب

استاندارد سقف منازل ۲٫۸ متر است و در صورت نصب سقف کاذب اندکی از این مقدار کاسته می شود. به همین دلیل حتما پیش از انتخاب طرح سقف کاذب به کوتاهی یا بلندی سقف منزل خود دقت کنید. برای منازل با سقف بلند محدودیتی در انتخاب طرح و ضخامت سقف کاذب وجود ندارد. اما برای سقف های کوتاه بهتر است تا طرح های ساده، با رنگ روشن و ارتفاع کم انتخاب شود.

گروه مهندسين، طراحان و مجريان خانه من، متخصص در امور مربوط به بازسازی و نوسازی لوکس منازل است. همچنین نصب و اجرای انواع مدل های سقف کاذب، کناف و پتینه کاری از دیگر خدمات طراحان خانه من است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

3.4/5 - (28 امتیاز)

This Post Has 2 Comments

  1. باسلام کف ساختمان من فوم کردم خیلی امده بالا متونم یه لایه ازش بردارم که ارتفاش بشه ۲۸٠ که بشه کنف بزنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top