skip to Main Content

برای یک کلینیک پزشکی طراحی داخلی از دو جنبه اهمیت زیادی دارد. عملکردی بودن طراحی و ماهیت نوع خدمات پزشکی که ارائه می شود. مثلا اینکه کلینیک برای افراد ناتوان جسمی است، برای سالمندان است، کلینیک اطفال است یا برای افراد بزرگسال معمولی طراحی می شود نوع عملکردی بودن طراحی را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین طراحی یک کلینیک دندانپزشکی و یک کلینیک دامپزشکی یکسان نبوده و بسته به ماهیت خدمات متفاوتند.

طراحی و بازسازی کلینیک دندان پزشکی

فضاهای کوچک کلینیک

اساسا هر نوع کلینیکی به جز موارد خاص نوع خدمات پزشکی، فضاهای ثابتی خواهند داشت از قبیل پذیرش و صندوق، فضای انتظار، سرویسهای بهداشتی پرسنل، بیماران و معلولین، داروخانه، قسمت اداری و بایگانی، اتاق تمیز و اتاق کثیف.

طراحی و بازسازی کلینیک دندان پزشکی

فضای انتظار

رنگ نور پردازی و مبلمان در این فضا بسیار اهمیت دارد. نحوه ورود به این فضا باید متناسب با بیماران و شرایط آنها طراحی بشود. فضای انتظار بهتر است القا کننده حس آرامش باشد.

پذیرش و صندوق

بهتر است پذیرش نزدیک به ورودی بوده و پرسنلی که در پذیرش کار خواهند کرد بتوانند کنترل و دید مناسبی روی فضای انتظار، ورودی و سایر قسمتها داشته باشند. طراحی نوع پیشخوان پذیرش بهتر است متناسب با نوع کلینیک به طور ویژه اجرا شود.

طراحی و بازسازی کلینیک دندان پزشکی

طراحی داخلی کلینیک های لوکس

طراحی داخلی یک کلینیک علاوه بر بعد عملکردی و کاربردی، می تواند در نهایت زیبایی و کیفیت فضایی باشد و این نکته باعث ترجیح بیماران بین کلینیک های متفاوت است.

نکاتی مهم در بازسازی و طراحی داخلی کلینیک های لوکس

نور طبیعی علاوه بر تاثیر روانی و ذهنی فوق العاده، باعث خواهد شد که فضا دلباز و روشن شده و جذابیت طرح و رنگها چند برابر خود را نشان دهد. فرمی که پویایی بصری را القا کند باعث تاثیر ذهنی آرامش بخش و شادی بخش روی مراجعین می شود. تصاویر یا فرمهای خاص روی دیوار ها فضا را از سادگی در می آورد به آن روح ببخشد.

طراحی و بازسازی کلینیک دندان پزشکی

رنگ ها باید متناسب با کاربری انتخاب شده و شاد اما ملایم و آرامش بخش باشند. استفاده از نورپردازی ویژه می تواند باعث خاص شدن قسمتهایی از فضا شود و تاثیر بصری فوق العاده ای روی مراجعین بگذارد.

 

طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک دندانپزشکی

برای ارائه طرحی داخلی مناسب مطب دندانپزشکی باید تعریف درستی از ماهیت این فضای خاص داشته باشیم. خدمات دندانپزشکی توام با درد است و آسان نیست و استرس اولین حسی است که عموم مردم از رفتن به مطب دندانپزشکی تجربه می کنند. بنابراین طراحی داخلی مطب دندانپزشکی با رویکرد ایجاد احساس آرامش در بیماران و مراجعه کنندگان و رفع استرس آنها، باعث ایجاد فضایی کاربردی و تاثیرگذار می شود که در آن مراجعه کنندگان برای خدمات دندانپزشکی، به جای تجربه کردن استرس، به نتیجه درمانی یا زیبایی خدماتی که می گیرند فکر کنند و این می تواند بهترین نتیجه ی یک پروسه طراحی داخلی درست و اصولی باشد.

طراحی و بازسازی کلینیک دندان پزشکی

فضاهای مورد نیاز کلینیک دندانپزشکی

تهیه برنامه فیزیکی یک کلینیک دندانپزشکی به تعداد پزشکان، نوع خدمات ارائه شده و سن مراجعه کنندگان بستگی خواهد داشت. تعدادی از فضاها مانند اتاقهای وسایل استریل و انبارهای مخصوص به طور ثابت برای تمام کلینیک ها در برنامه فیزیکی لحاظ می شوند. اما اگر در کلینیک خدمات مربوط به زیبایی دندان و خدمات درمانی دندان همزمان ارائه شود بهتر خواهد بود در صورت امکان این بخشها و فضای انتظار آنها از هم جدا باشد. همچنین اگر در کلینیک دندانپزشکی مورد طراحی، قرار است خدمات مربوط به دندانپزشکی اطفال نیز ارائه شود، باید فضای انتظار جدا و خاص به طور ویژه برای کودکان طراحی شود تا با ایجاد امکانات سرگرمی
محدود، از استرس آنها بکاهد و انجام خدمات پزشکی را برای پزشک آسان تر بکند.

اولین گام برای پرداختن به طراحی کلی هر فضا، تعیین سبک طراحی میباشد. برای یک کلینیک دندانپزشکی انتخاب سبک مدرن بهترین گزینه است. زیرا با ایجاد فضاهایی سبک، مینیمال، براق و تمیز، و دارای بعد، دستیابی به اهداف طراحی را بهتر ممکن خواهد کرد.

طراحی و بازسازی کلینیک دندان پزشکی

نکات مهم انتخاب متریال در طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

برای انتخاب نوع کف پوشف کاغذ دیواری، کابینتهای پزشکی و سایر قسمتها و اجزا کلینیک، توجه داشته باشید که قابل شستشو بودن و ضد باکتری بودن متریال، در اولویت است. پس از انتخاب جنس می توان به طرح آن فکر کرد. به عنوان مثال اگر طرح خاصی نظیر لوگوی کلینیک، نام آن، شعار پزشکی و سلامتی خاصی و …مد نظر باشد می توان این طرح ویژه را روی استیکرها و کاغذهای دیواری به صورت سفارشی چاپ کرد. تصاویر، رنگها و بافتهای کفپوش و دیوارپوش کلینیک دندانپزشکی بهتر از نوعی باشد که احساس گرمی و صمیمیت ایجاد کند و رنگها به گونه ای انتخاب شوند که حی آرامش را القا کنند.

طراحی و بازسازی کلینیک دندان پزشکی

فضای انتظار دندانپزشکی

فضای انتظار از مهمترین قسمتهای یک کلینیک پزشکی است. در مورد کلینیک دندانپزشکی این اهمیت دو چندان می شود. زیرا اولین قسمتی که مراجعین با آن سروکار دارند و احساسشان نسبت به فضا تعدیل می شود قسمت انتظار کلینیک است. اگر کلینیک دندانپزشکی دارای بخشهای مجزا بوده و نوبت دهی به شکل هماهنگ و منظم انجام می شود به ازای هر یونیت دندانپزشکی ۲ تا ۳ صندلی در فضای انتظار کافی است. اما در مورد کلینیک هایی با خدمات ویژه دندانپزشکی و یا کلینیک های دارای چندین تخصص که خدمات مختلف دندان را ارائه می دهند  به ازای هر یونیت دندانپزشکی ۴ صندلی در فضای انتظار لازم است. طراحی تخصصی کلینیک را به گروه متخصص معماری و دکوراسیون خانه من واگذار کنید تا انچه در سر میپرورانید به حقیقت تبدیل شود.

بهتر است ابعاد فضایی برای سالن انتظار، به گونه ای طراحی و اجرا شود که به صورت صمیمی و حوزه بندی مبلمان صورت پذیرد و از ایجاد فضای انتظار به شکل راهرو با عبور و مرور زیاد مراجعین جلوگیری شود. در نظر گرفتن قسمتی برای بایگانی پرونده ها با قابلیت دسترسی سریع منشی به آن نیز ضروری میباشد.

طراحی و بازسازی کلینیک دندان پزشکی

نورپردازی کلینیک دندانپزشکی

نور یک عنصر اصلی و اساسی در طراحی یک کلینیک پزشکی بخصوص از نوع دندانپزشکی میباشد. علاوه بر مهم بودن نور کافی روی یونیتها برای انجام خدمات دندانپزشکی، القای حس آرامش و گرمی محیط توسط یک نورپردازی درست به راحتی انجام خواهد گرفت. انتخاب رنگ نور خوب، که ترکیبی از نور زرد و سفید است بهترین گزینه ی نور برای کلینیک دندانپزشکی خواهد بود.بدین جهت که علاوه بر ایجاد حسی شبیه به حس نور طبیعی، دیدن رنگ کامپوزیتها و مواد رنگی دندان نیز آسان تر خواهد شد.

طراحی و بازسازی کلینیک دندان پزشکی

اگر فضای کلینیک یا مطب دندانپزشکی کوچک باشد بهتر است رنگ های ملایم و روشن استفاده کنید که فضا را وسیع تر و دلبازتر نشان بدهد. استفاده از آینه نیز برای این منظور گزینه مناسبی خواهد بود. انتخاب رنگ هایی از طیف آبی به جهت القای حس آرامش سلیقه خوبی میباشد.

برای بازدید و مشاوره رایگان با این شماره تماس بگیرید :   ۰۹۱۲۹۲۳۳۱۰۰

امتیاز

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top