skip to Main Content

پتینه کاری سقف یکی از روش های زیباسازی سقف بنا محسوب می شود که اجرای آن به خصوص برای منازل لاکچری و مجلل کاربرد دارد. عمده این توجه به دلیل تغییرات قابل توجهی و متفاوتی است که این تکنیک در حس و حال فضای داخلی یک بنا ایجاد می کند.

سقف ها همواره در معماری ایرانی مورد توجه قرار می گرفته اند. پتینه کاری دیوار و سقف نیز به دلیل امکان استفاده از نقش و نگارهای اسلیمی و مینیاتوری به شیوه ای کاملا برازنده برای منازل ایرانی قابل اجرا است. در ادامه مطلب به جزئیات پتینه کاری سقف پرداخته شده است.

پتینه کاری در واقع نوعی تکنیک رنگ آمیزی توأم با ایجاد بافت است که سطح را از حالت سادگی، تک بعدی و یکنواختی بیرون آورده و به آن عمق می بخشد.

پتینه کاری چیست؟

به هنر کهنه کاری سطوح اصطلاحا پتینه کاری گفته می شود. استفاده از این تکنیک در طراحی داخلی ساختمان قدمت بالایی دارد. این روش در واقع نوعی تکنیک رنگ آمیزی توأم با ایجاد بافت است که سطح را از حالت سادگی، تک بعدی و یکنواختی بیرون آورده و به آن عمق می بخشد.

در پتینه کاری با استفاده از ابزاری چون خمیر های مخصوص، اسفنج، پارچه، قلمو و یا ورق طلا طرح های انتزاعی، نقش و نگار های اسلیمی و مینیاتوری روی سطح ایجاد می شود.

دقت داشته باشید که این کهنه سازی سطوح به معنی دلمردگی و ایجادی فضایی افسرده در منزل نیست. بلکه حس و حال منزل را به شیوه ای کاملا مثبت عوض می کند.

این تکنیک به خصوص برای افرادی که قصد بازسازی و ایجاد تغییرات زیاد اما با هزینه ای کمتر از نوسازی را دارند می تواند مفید واقع شود.

بیشتر بدانید: پتینه کاری در دکوراسیون داخلی

پتینه کاری سقف

پتینه کاری سقف

زیباسازی سقف یکی از مهمترین ارکان طراحی داخلی ساختمان است. روش های مختلفی برای زینت بخشیدن به سقف وجود دارد که پتینه کاری یکی از لوکس ترین، زیباترین و در عین حال سخت ترین تکنیک ها است.

اجرای پتینه کاری سقف نیاز به تبحر، تجربه و دقت بالایی دارد. در عین حال که زحمت این روش و هزینه اجرای آن بالا است، اما زیبایی بیشتری را نسبت به رنگ آمیزی های ساده ایجاد می کند.

از جمله طرح های پرطرفدار و قابل اجرا در منازل لاکچری می توان به طرح های فرشته، سنگ، ابر و باد، گل و مینیاتور، آسمان، کهکشان و یا سایر طرح های اصیل ایرانی اشاره کرد.

انواع پتینه کاری روی سقف

انواع پتینه کاری روی سقف

روش های مختلفی برای اجرای پتینه کاری سقف وجود دارد. انتخاب روش مناسب تنها بر اساس سلیقه مشتری نیست، بلکه نظر کارشناس و مشاور با توجه به شرایط سطح و در نظر گرفتن سبک و طرح منزل نیز مهم است. با این حال از بین روش های قابل اجرا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پتینه کاری بافت دار
  2. پتینه کاری با اسفنج
  3. پتینه کاری با پارچه
  4. پتینه کاری ورق طلا
  5. پتینه کاری روی نوار ابزار گچی
  6. پتینه کاری با خمیر روغنی
  7. پتینه کاری با خمیر بلکا

نکات مهم در اجرای پتینه سقف

  1. به تناسب رنگ پتینه سقف با رنگ دیوارها و همچنین دکوراسیون منزل دقت کنید.
  2. دقت کنید تا پتینه کار حاضر در محل به خوبی زوایا و کنج های کار را پوشش داده باشد.
  3. رنگ آمیزی و طرح های پیشنهاد با ظرافت و دقت اجرا شود.
  4. در مورد دور لوستری و نور مخفی ها، مسئله نورپردازی مورد توجه قرار گرفته شود.
  5. در صورت نیاز حتما آماده سازی سطوح با دقت و بطور کامل انجام شود.
  6. رنگ های کاربردی در پتینه کاری با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

اگر از یک لوستر مجلل و گران قیمت برای سقف پذیرایی استفاده کرده اید با استفاده از پتینه کاری دور لوستری می توانید نمای سقف پذیرایی را تکمیل سازید.

پتینه کاری سقف پذیرایی

انواع پتینه کاری روی سقف

سالن پذیرایی مهمترین قسمت فضای منزل محسوب می شود. زیرا پذیرایی از مهمان اصولا در این قسمت انجام می شود. پس زیباسازی و دکوراسیون سقف پذیرایی نیز بایستی مجلل تر از سایر فضاهای منزل باشد.

اگر از یک لوستر مجلل و گران قیمت برای سقف پذیرایی استفاده کرده اید با استفاده از پتینه کاری دور لوستری می توانید نمای سقف پذیرایی را تکمیل سازید.

علاوه بر لوستر به تناسب رنگ و طرح پتینه با مبلمان، فرش، کوسن ها، پرده و سایر لوازم دکوراتیو پذیرایی دقت کنید.

پتینه سقف آشپزخانه

اگرچه پتینه سقف آشپزخانه به ندرت انجام می گیرد اما در صورتی که سقف آشپزخانه وسیع و مرتفع است، اجرای این روش در آشپزخانه بسته به سلیقه و بودجه مشتری و همچنین طرح و سبک منزل می تواند اقدامی بجا و مثبت باشد. تنها پیشنهاد می شود که برای آشپزخانه از طرح های ساده تر استفاده شود.

قیمت پتینه کاری روی سقف

قیمت پتینه کاری روی سقف

قیمت پتینه کاری روی سقف به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. نوع روش
  2. نوع طرح
  3. ابزار مورد نیاز
  4. متراژ کار
  5. اعتبار و سابقه فعالیت شرکت

در مورد اجرای این تکنیک دقت داشته باشید که مراجعه به افراد ناشی و غیر حرفه ای می تواند هزینه های مضاعف و گزافی را به شما تحمیل سازد. لذا توصیه می شود تا انتخاب خود را یکبار اما اصولی انجام دهید و صرفا از شرکت های معتبر کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: پتینه کاری ساختمان

بهترین شرکت پتینه کاری ساختمان

پتینه کاری سقف برای تمامی قسمت های منزل بصورت تلفیقی با نوار ابزار گچی، استفاده از ورق زینتی طلا و رنگ آمیزی توسط مجریان خانه من به صورت حرفه ای انجام می شود.

با استفاده از خدمات خانه من می توانید تحولی باورنکردنی را در منزل خود ایجاد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های درج شده در وب سایت تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top