skip to Main Content

پتینه کاری روی دیوار و سقف در دکوراسیون داخلی اغلب روشی برای لوکس نشان دادن یک بنا است. زیرا پتینه نسبت به سایر روش های زیباسازی فضای داخلی هزینه ای بالاتر و زحمت بیشتری را در پی دارد. اما قطعا صرف این هزینه نسبت به زیبایی نهایی کار ارزش لازم را دارد.

تعریف پتینه کاری و اینکه از این تکنیک در چه قسمت هایی از بنا می توان استفاده کرد به همراه انواع متریال مصرفی در ادامه مطلب شرح داده شده است.

بیشتر بدانید: پتینه کاری ساختمان

پتینه کاری چیست؟

پتینه کاری در دکوراسیون داخلی

پتینه برگرفته از واژه ایتالیایی patina به معنای لایه روبی سطح خارجی اشیاء است. پتینه کاری در واقعی نوعی روش رنگ آمیزی توام با ایجاد بافت و عمق روی سطح و اشیا است. به گونه ای که باعث می شود تا نمای سطوح قدیمی تر و در عین حال هنری تر نشان داده شوند.

کاربرد پتینه کاری در دکوراسیون داخلی

کاربرد پتینه کاری در دکوراسیون داخلی

اگر قصد بازسازی و نوسازی بنای خود را دارید توصیه می کنیم تا رنگ آمیزی های ساده سطوح را کنار گذاشته و به دنبال گزینه های متفاوتی چون پتینه کاری باشید.

استفاده از پتینه کاری در دکوراسیون داخلی باعث می شود تا فضا، زیبایی منحصربفرد و متفاوت پیدا کند. برخلاف تصور همگان پتینه کاری تنها مختص اشیا نیست.

یک کاربرد بجا و مناسب پتینه، پوشش دهی دیوار ها و سقف است. در واقع با اجرای هنرمندانه این تکنیک در مکان های مناسب منزل می توانید دکوراسیون داخلی ساختمان خود را حرفه ای طراحی کنید.

علاوه بر سقف و دیوار از پتینه کاری میتوان برای دکوراسیون داخلی لابی ها، پاراوان ها، دیوار پشت تلویزیون، اتاق خواب، بالای شومینه و پارتیشن ها استفاده کرد.

چه قسمت هایی از دکوراسیون داخلی برای اجرای پتینه کاری مناسب است؟

این تکنیک به راحتی روی سطوح فلزی، سیمانی و دیوار های گچی قابل پیاده شدن است.

علاوه بر سقف و دیوار از پتینه کاری می توان برای دکوراسیون داخلی لابی ها، پاراوان ها، دیوار پشت تلویزیون، اتاق خواب، بالای شومینه و پارتیشن ها استفاده کرد.

همچنین یکی از بهترین گزینه ها برای اجرای پتینه کاری، استفاده از تکنیک ورق طلا برای تزیین نوار ابزار گچی پیش ساخته دور لوستری، گلویی، ستون و کتیبه ها است.

بیشتر بدانید: انواع ابزار گچی پیش ساخته

انواع روش ها و مواد پتینه کاری در دکوراسیون داخلی

۱٫ خمیر تکسچر

خمیر تکسچر یا خمیر پتینه کاری از انعطاف پذیری بالایی برای خلق شکل ها و طرح های مختلف برخوردار است. اما لازم است تا توسط یک فرد آشنا و باتجربه انجام شود. زیرا کار با خمیر تکسچر نیازمند داشتن خلاقیت و تجربه است.

یکی از مزیت های خمیر تکسچر آن است که دیر خشک می شود. لذا به پتینه کار این اجازه را می دهد تا زمان بیشتری را برای خلق نقش و نگار های پیچیده صرف کند.

۲٫ پتینه ورق طلا

پتینه ورق طلا

این روش نسبت به سایر تکنیک های پتینه کاری زیبایی بیشتر و لوکس تری را ارائه می دهد. روش کار بدین صورت است که ابتدا سطح به خوبی تمیز شده سپس با رنگ اکریلیک پوشش داده می شود.

چسب مخصوص با آب رقیق شده و توسط قلم مو روی ورق های زینتی طلا کشیده می شود. سپس ورقه های آغشته به چسب روی سطوح قرار می گیرد.

به کمک پارچه روی ورقه ها ماساژ داده می شود. به گونه ای که سطحی کاملا صاف و یکدست بدون ورقه اضافه ایجاد شود.

۳٫ بتونه روغنی

این بتونه به دلیل داشتن رزین، بتونه روغنی نامیده می شود. هزینه آن نسبت به سایر بتونه ها پایینتر است و در عین حال کیفیت بالاتری نیز دارد. برای اجرای این نوع پتینه کاری نیاز به تمیز کردن کامل سطوح، حفره گیری و زیرسازی است.

۴٫ خمیر بلکا

جنس این خمیر از پوشش دهنده های سلولزی است و قدرت مانور بالایی را برای اجرای کار ارائه می دهد. طیف رنگی گسترده و امکان اجرای طرح های هندسی متنوع باعث شده تا از آن بیشتر در دکوراسیون داخلی مهدکودک ها و فضاهای آموزشی استفاده شود.

۵٫ پتینه با اسفنج

در این روش ابتدا سطح را رنگ آمیز می کنند. سپس با یک اسفنج تمیز و آغشته به رنگ روی سطح ضربه می زنند. این کار باعث ایجاد طرح های تصادفی می شود.

۶٫ پتینه با استفاده از پارچه

در این روش نیز همانند روش اسفنج ابتدا دیوار رنگ آمیزی می شود. سپس به کمک پارچه آغشته شده به رنگ سطح دیوار با ضربات آهسته پارچه طرح دار می شود. این روش نسبت به تکنیک پارچه زمان بیشتری را صرف می کند.

۷٫ رنگ برداری

در این روش پس از آماده سازی دیوار ابتدا رنگ رقیق توسط قلمو روی سطح کشیده می شود. اما قبل از خشک شدن رنگ، توسط یک پارچه مچاله شده، رنگ های اضافه از روی سطح برداشته می شود.

پتینه کاری به دلیل بافت دهی و ایجاد بعد در مقایسه با رنگ آمیزی ساده دیوار ها و سقف، زیبایی بیشتری را خلق می کند.

مزایای پتینه کاری در دکوراسیون داخلی و ساختمان

مزایای پتینه کاری در دکوراسیون داخلی و ساختمان

  1. پتینه کاری در مقایسه با رنگ آمیزی ساده دیوار ها و سقف به دلیل بافت دهی و ایجاد بعد، زیبایی بیشتری را خلق می کند.
  2. ضمن آنکه به لحاظ قابلیت در ایجاد طرح های متنوع، دارای پتانسیل بالا است.
  3. پتینه را می توان روی کلیه سطوح ساختمانی پیاده کرد و از این بابت محدودیتی ندارد.
  4. این روش از پتانسیل بالا برای پوشش دهی معایب دیوار برخوردار است. بدین معنی که می توان موج و یا ترک های دیوار را به خوبی پوشاند.
  5. در مقایسه با رنگ های معمولی از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است.
  6. گرد و غبار و بطور کلی آلودگی را نشان نمی دهد.
  7. انواع سطوح پتینه کاری شده در ساختمان قابلیت شست و شو را دارند.
  8. در صورت خرابی و صدمه دیدن قابلیت ترمیم را دارد.
  9. اگر تمایل به تغییر دکوراسیون را داشته باشید قابلیت جایگزینی را دارد.

قیمت پتینه کاری ساختمان

قیمت پتینه کاری ساختمان

اجرای پتینه کاری ساختمان نیازمند داشتن مهارت و تخصص است. بسته به نوع طرح انتخابی، متریال مصرفی و متراژ فضا، نوع سطح و اعتبار شرکت ارائه دهنده خدمات قیمت متفاوتی خواهد داشت.

چنانچه تمایل به اجرای پتینه کاری در دکوراسیون داخلی ساختمان خود را دارید می توانید از خدمات ارزنده خانه من بهره مند شوید. این شرکت از سابقه فعالیت بالا برای اجرای این تکنیک در فضاهای مختلف مسکونی، تالارها و غیره برخوردار است.

جدیدترین طرح ها و مدل های پتینه توسط مجریان خانه من با توجه به بودجه شما قابل اجرا است. برای اطلاع از هزینه دقیق پیشنهاد می کنیم تا با شماره های درج شده در وب سایت خانه من تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top