skip to Main Content

بازسازی واحد آپارتمانی در مجتمع مسکونی شرایطی دارد که با دیگر پروژه های بازسازی متفاوت است هر چند ممکن این شرایط در همه پروژه های بازسازی واحد های آپارتمانی واقع در مجتمع ها لحاظ نشود.

اگرچه منازل مسکونی را نمی توان تنها گونه دارایی های افراد که کاربری سرمایه گذاری داشته باشد، محسوب کرد اما بی شک یکی از متداولترین موردهای خریداری شده توسط مردم به عنوان سرمایه گذاری، واحدهای آپارتمانی می باشند.

واحدهای مسکونی عموما به عنوان منبع درآمد برای اجاره استفاده می شوند و قطعا گاهی نیاز به بازسازی خواهند داشت. اما در ارتباط با واحدهای آپارتمانی که در مجتمع های مسکونی پرتراکم قرار دارند قطعا قوانین و مقررات در مورد فضاهای مشاع، نقش مهمی در تصمیم گیری ها برای طرح بازسازی خواهند داشت.

واحدهایی که در مجتمع های مسکونی واقع شده اند تحت نظارت مدیریت این مجموعه ها قرار دارند. مدیریت یک مجتمع مسکونی شامل یک گروه سازمان یافته از مالکان یک فضای مشترک بوده که به عنوان یک هیئت برای تصمیم گیری های مدیریتی در مورد مساتل مربوط به مجتمع عمل می کنند. حیطه وظایف مدیریت این مجموعه ها مشخص است که در در مورد چه مسائلی می توانند تصمیم بگیرند و عمل کنند. اما به هر حال وجود مدیریت در یک مجتمع مسکونی و آپارتمانی به این معناست که هر مالکی نمی تواند به صورت مستقل در مورد فضای واحد مسکونی خود تصمیم بگیرد.

بازسازی واحد آپارتمانی در مجتمع مسکونی

نکته های مربوط به پیش از خرید ملک:

اگر به دنبال خرید یک آپارتمان به عنوان سرمایه گذاری هستید نکاتی وجود دارد که پیش از خرید می بایست به آنها توجه داشته باشید.
واحدی را انتخاب کنید که از لحاظ لوله کشی و سیستم حرارتی در شرایط مساعدی باشد که بعد از خرید، تغییر در این دو مورد ساده نخواهد بود. می توانید از واحدهایی انتخاب کنید که دارای گواهی ساختمان های سبز و پایدار هستند که نشان دهنده آن است که چه میزان این بنا با شرایط زیست محیطی سازگار است.

اگر ممکن است با مدیریت مجموعه ملاقاتی داشته باشید تا نسبت به رویکرد آنها در مورد انجام عملیات بازسازی و بهبود شرایط آپارتمان آگاه شوید. بنایی را که دارای مدیریتی محافظه کار می باشد خریداری نکنید چرا که مدیریت آن مانع اجرای ایده های شما برای بازسازی آپارتمان خواهد شد. در عوض واحد آپارتمانی را بیابید که مدیریت مجموعه آن به دنبال پیشرفت و بهبود شرایط ساختمان باشد.

اگر ایده هایی برای پروژه بازسازی دارید پیش از خرید آنها را با مدیریت مجتمع مطرح کنید و واکنش آنها را جویا شوید. گرفتن تاییدیه رسمی از از آنها می تواند امکان شروع پروژه بعد از خرید را تسریع بخشد. بعلاوه مطمئن شوید که تغییراتی که در گذشته در واحد موردنظر ایجاد شده مغایر با قوانین و ضوابط نباشد.
به غیر از توصیه های مطرح شده، ویژگی های دیگری از طرح بنا که می بایست به آنها توجه کنید شامل تعداد پنجره ها و حداکثر استفاده از نور خورشید، تهویه طبیعی، تفکیک فضاها به لحاظ آکوستیکی و وجود منبع آب برای تامین آب موردنیاز واحد با فشار مناسب، می باشد.

بازسازی واحد آپارتمانی در مجتمع مسکونی

تاییدیه دفتر مدیریت مجموعه برای بازسازی واحد آپارتمانی

اخذ تاییدیه دفتر مدیریت، متداولترین مجوزی است که برای بازسازی یک واحد آپارتمانی که در یک مجتمع واقع است نیاز دارید. علیرغم پروسه خسته کننده این کار ولی اخذ این تاییدیه به نفع شما خواهد بود. چرا که دارا بودن این تاییدیه می تواند به سایر مالکان تعریف محدوده فضاهای مشترک آپارتمان را یادآوری کند و بعلاوه شما با این کار اطلاعات بیشتری از واحد خود به دست خواهید آورد. مثلا اطلاعاتی در مورد سازه که می تواند در جلوگیری از بروز مشکلات بعدی بسیار به نفع شما باشد.

به صورت مثال تغییر در سازه یک واحد می تواند در شبکه الکتریکال و لوله کشی کل آپارتمان اختلال ایجاد کند و یا به صورت تصادفی دیواری برداشته شود که باربر بوده و از نظر معماری وجود آن برای تامین ایستایی و امنیت بنا ضروری بوده است.

اخذ تاییدیه برای بازسازی آپارتمان در مجتمع های مسکونی کار پیچیده ای نیست و فقط می بایست طرح خود برای بازسازی را ارائه داده و درخواست اخذ مجوز کنید. ممکن است مدیریت نیاز به شفاف سازی یا مستندات بیشتر از سوی شما داشته باشد و یا ممکن است از شما خواسته شود تغییراتی را در طرح اصلی خود بدهید. اما اینکار به نفع شماست چون پیش از شروع عملیات بازسازی اطیمینان حاصل خواهید کرد که همه موارد مطابق با ضوابط و قوانین می باشد. گاهی مبلغی به عنوان ضمانت نیز از شما دریافت خواهد شد که در صورت بروز صدمه احتمالی به مشاعات ساختمان، پوشش دهنده این خسارات باشد.

خب اگر این تاییدیه اخذ نشود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ مدیریت مجموعه به صورت قانونی در مورد هر تغییری در بنا که مورد تایید و طبق ضوابط نباشد، می تواند شما را وادار کند که تغییراتی را که اجرا کرده اید دوباره به صورت اول برگردانید و اگر شما اینکار را انجام ندهید آنها می توانند به صورت قانونی علیه شما اقدام کنند.

تغییراتی که عموما نیاز به اخذ تاییدیه از دفتر مجتمع دارند شامل حذف دیوارهای داخلی، تغییر در کفسازی و تغییر در هر بخشی از بناست که از سایر واحدها و بخش های ساختمان دیده شود و یا اینکه جزئی از فضاهای مشترک ساختمان باشد.

تاییدیه های قانونی

تاییدیه های قانونی رسمی ترین نوع تاییدیه ای هستند که گاهی برای بازسازی موردنیاز خواهند بود مانند مجوز ساخت و ساز یا مجوز سکونت و یا حتی گاهی مجوز لوله کشی و استفاده از آب شهری. این تایییه ها با توجه به نوع بازسازی که شما قصد انجام آن را دارید، متفاوت خواهند بود.

حتما بخوانید : ایده ای برای بازسازی خانه

تاییدیه از معمار پروژه

برای اجرای عملیات بازسازی در مجتمع های مسکونی نیاز است که بابت تغییرات و اصلاحاتی که قصد انجام آن را در طرح اصلی معمار بنا دارید تاییدیه رسمی از معمار پروژه نیز اخذ شود. گاهی ممکن است تغییرات شما طبق قانون، نقض حقوق معمار محسوب شود. در روند اخذ این تاییدیه، معمار می تواند عواقب بزرگی را که فردی که قصد بازسازی دارد به آن بی توجه بوده، پیش بینی کند.

به طور مثال ممکن است در پروژه بازسازی تصمیم به حذف یک دیوار گرفته شود در حالیکه این دیوار باربر بوده و یکپارچگی سازه کل مجموعه را حفظ می کند. با کمی بررسی این نوع از اطلاعات می تواند دراختیار شما باشد اما غالبا تا زمانیکه که کار روی پروژه شروع نشود این موارد خود را نشان نخواهند داد.

بازسازی واحد آپارتمانی در مجتمع مسکونی

تاییدیه از سایر مالکان و هیئت مدیره مجتمع

این نوع از تاییدیه زمانی لازم است که طرح موردنظر برای بازسازی، از خارج بنا دید خواهد داشت و به لحاظ بصری بر سایر واحدها و فضاهای مشترک و عمومی اثر خواهد گذاشت. مواردی در بازسازی که عموما نیاز به این تاییدیه دارند شامل تغییر در بام، بالکن ها و پنجره ها می باشد.

حتما بخوانید: بازسازی خانه های قدیمی کوچک

نکته های مربوط به زمان اجرای عملیات بازسازی

حتی بعد از یک طراحی دقیق و خرید یک واحد آپارتمانی و در نظر گرفتن همه تاییدیه های قانونی، کماکان نسبت به عملیات بازسازی که قصد انجام ان را دارید می بایست نگرانی هایی داشته باشید.
مهمترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که بازسازی یک فرآیند پر سر و صداست و می تواند برای همسایه ها مشکلات جدی ایجاد کند. حتی با استفاده از متریال های عایق صدا استاندارد در دیوارها و کف آپارتمان، اما قدرت مته یک دریل آنقدری هست که برای افرادی که در همسایگی شما ساکن هستند ایجاد مزاحمت کند.
اگر ممکن است سعی کنید برنامه بازسازی را به نحوی تنظیم کنید که روزهای پر سر و صدا از عملیات بازسازی مشخص شوند و تاریخ این روزها را با همسایگان مجاور خود در میان بگذارید. اگر بلوک آپارتمانی شما کوچک نباشد امکان صحبت با همه همسایگان وجود نخواهد داشت اما نسبت به همسایه بالایی، همسایه روبه رویی و همسایه در طرف دیگر راهرو و همسایه طبقه پایین توجه ویژه ای داشته باشید.

سعی کنید برنامه ای تنظیم کنید که آنها نیز در جریان باشند و برای آن آمادگی داشته باشند تا از هرگونه مشکلات شخصی جلوگیری شود. اگر کف واحد شما با چوب یا کاشی پوشش داده شده است این متریال ها صدا را از داخل تقویت کرده و به گوش افراد خارج ساختمان می رسانند. بنابراین در نظر داشته باشید که بازسازی شما به ویژه در این شرایط پر سر و صداتر خواهد بود و بعلاوه پس از بازسازی نیز صدا از واحد آپارتمانی شما بیشتر منتقل خواهد شد. مگر انکه تصمیم بگیرید از فرش بر روی کفسازی آپارتمان استفاده کنید یا کفسازی را تغییر دهید.

بعلاوه انجام عملیات بازسازی با نظافت مغایر هست و باعث ایجاد نخاله ساختمانی و گرد و خاک می شود. می بایست مطمئن شوید که همسایگان شما به صورت خاص به گرد و غبار آلرژی نداشته باشند و در این صورت آمادگی به آنها بدهید که برای فرآیند بازسازی آماده باشند و تمهیداتی که لازم هست را بیاندیشند.

نه تنها در پی عملیات بازسازی دائما نخاله ساختمانی تولید می شود، بعلاوه متریال های ساختمانی ممکن است به صورت اتفاقی خارج از واحد شما و در فضاهایی که با تمام مالکان در اشتراک است رها شوند. این امر منجر به این می شود که فضای ساختمان نا ایمن شود، موردی که به ویژه اگر همسایگان شما کودک خردسال دارند می بایست به آن توجه داشته باشید.

از پیمانکاران خود بخواهید که حتما وسایل شما را در داخل واحد قرار دهند و بعلاوه مطمئن شوید که سایر مالکان و همسایگان از خطرات احتمالی که ممکن است به واسطه عملیات بازسازی شما رخ دهد آگاه می باشند.

بازسازی واحد آپارتمانی در مجتمع مسکونی
بعلاوه چون کارگران شما در واحد آپارتمان شما حضور دارند و درحقیقت در داخل کل مجموعه حضور دارند سعی کنید نیروهای خود را آگاهانه انتخاب کنید و مدارک آنها را بررسی کنید و از تخصص آنها و همینطور مدارک بیمه ای آنها اطمینان حاصل کنید.

در بازسازی فضاهای کوچک شاید در یک زمان تنها دو نفر در واحد شما مشغول به کار باشند بنابراین سعی کنید آنها را بشناسید و اعتماد ایجاد کنید. اگر موقعیتی پیش آمد آنها را به همسایگان خود معرفی کنید تا همسایگان از رفت و آمد افراد غریبه به فضایی که محل زندگی انها نیز محسوب می شود، احساس ناراحتی نکنند. در عین حال این امر باعث می شود کارگران شما نیز کمتر احساس کنند که به عنوان عامل ایجاد اختلال و مزاحمت در این فضا حضور دارند.

فقط مطمئن شوید که کارگران شما بیش از حد احساس راحتی در واحد آپارتمانی شما نکنند و با جدیت کاری را که برای آنها برنامه ریزی کرده اید و همسایگان در جریان آن هستند را دنبال کنند.

حتما بخوانید: بازسازی خانه خود را از کجا شروع کنیم

چه موارد باید در طرح برای بازسازی واحد آپارتمانی لحاظ شود؟

حال سوال این است که چه تغییراتی را می توان به عنوان بهترین تغییرات بر روی یک ملک که کاربری سرمایه گذاری دارد، در نظر گرفت؟ بعد از تکمیل اکثر این قبیل پروژه های بازسازی ، بنا در اختیار یک شخص سوم قرار می گیرد که یا ملک را اجاره کرده و یا به عنوان مالک جدید آن را خریده است. بنابراین مهم است که همیشه این مورد را در نظر داشته باشید که طرح بازسازی شما می بایست متناسب با نیازهای ساکنان جدید آن باشد.

بعد از اخذ مجوزها و تاییدیه ها لازم برای بازسازی، عموما در انجام تغییرات و اصلاحاتی که بر روی ملک خود می خواهید اعمال کنید، آزاد خواهید بود. هر پروژه بازسازی محدودیت های خود را دارد اما به عنوان یک قانون کلی سعی کنید از تغییرات بزرگ در سازه بنا اجتناب کرده و به زیبایی بصری بنا بها بدهید.

برای آنکه یک آپارتمان کوچک را جادار تر نشان دهید می توانید از پالت رنگ های روشن و سفید استفاده کنید. رنگ آمیزی دیوارها با رنگ سفید یا کرم خنثی حس فضایی روشن تر را ایجاد کرده و فضا را باز می کند. اگر فضا دارید، از آینه های بزرگ بر روی دیوارها استفاده کنید که پنجره ها را انعکاس داده و میزان نور طبیعی که فضا دریافت می کند را افزایش دهد.

استفاده از رنگ های  روشن برای موکت، همانند استفاده از این رنگ ها در دیوارها، کیفیت مشابهی را در باز کردن و روشن تر کردن فضا به دست می دهد.

از المان های طراحی مشابه درفضای حمام نیز استفاده کنید تا در این فضا حس تمیزی و پاکی به وجود آید. استفاده از ترکیب یک دوش کوچک با یک در شیشه ای شفاف، یک توالت سرامیکی و یک روشویی بدون پایه، یک روش ساده برای فراهم آوردن الزامات یک فضای حمام بدون استفاده از هیچ عنصر اضافی می باشد.
کفسازی بنا را تغییر دهید یا تعمیر کنید. موکت یکی از گزینه های مناسب برای کفسازی است که جاذب صدا می باشد و بعلاوه ارزان است.

استفاده از رنگ های  روشن برای موکت، همانند استفاده از این رنگ ها در دیوارها، کیفیت مشابهی را در باز کردن و روشن تر کردن فضا به دست می دهد. اما بعلاوه موکت های رنگ روشن بیشتر در معرض کثیف شدن خواهند بود و تمیز کردن آنها ساده نیست و این امر برای فضاهایی که اجاره داده می شود مناسب نخواهد بود. اگر ایجاد حس فضای بزرگتر اولویت شماست از رنگ های روشن استفاده کنید اما اگر چنین نیست استفاده از موکتی به رنگ تیره می تواند بیشتر مورد رضایت قرار گیرد.

تنها با تغییر دستگیره درب ها و کابینت ها می توانید رنگ و روی تازه ای به آنها بدهید و نوعی همگونی در کل فضا آپارتمان ایجاد کنید (یا حداقل همگونی در یک فضا). تجهیزات قدیمی آشپزخانه را عوض کنید و البته در نظر داشته باشید که تغییر بعضی از آنها نیاز به نصاب مخصوص خود این تجهیزات را دارد.

حتما بخوانید :بازسازی آشپزخانه

اگرچه بسیاری از المان های اولیه طراحی و کارهایی که باید در طول بازسازی انجام شود در مورد بازسازی یک خانه و یک واحد آپارتمانی مشابه هستند اما ملاحظات بسیاری وجود دارد که در مورد هر یک از آنها باید در نظر داشته باشید.

اخذ تاییدیه ها برای بازسازی واحد آپارتمانی در اولویت اول هست و زمانی که نسبت به مواردی شک دارید، بهتر است از پیش از شروع کار آماده شوید تا اینکه بعد از انجام کار با مسائل مواجه شوید. پلانی جامع برای طرح ایده آل بازسازی خود فراهم کنید تا در ابتدا کار به هیئت مدیره ساختمان ارائه دهید و مطمئن شوید که در طول بازسازی آنها با عملیاتی کردن طرح شما مشکلی نخواهند داشت.

برای همه موارد تاییدیه بگیرید و با همسایگان خود مدارا کنید تا پروژه شما مسالمت آمیز پیش برود و بهره بیشتری از کار خود ببرید.

 

4/5 - (2 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top