skip to Main Content

 پتینه کاری دیوار در واقع نوعی تکنیک جدید رنگ آمیزی با ایجاد بافت روی سطوح دیوار است. از آنجایی که پتینه کاری دارای سبک و مدل های مختلف است، بایستی مناسب ترین طرح و رنگ را با توجه به دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید. در این مقاله به معرفی دقیق تر پتینه کاری، تکنیک ها و انواع مدل های مختلف آن می پردازیم.

 

پتینه کاری دیوار چیست؟

پتینه کاری دیوار

رنگ آمیزی دیوارها و سقف منزل، روشی برای ایجاد تنوع و تغییر دکوراسیون به شمار می رود. رنگ آمیزی نه تنها حال و هوای خانه را عوض می‌کند و در روحیه ساکنین آن تاثیر دارد، بلکه برای بهداشت منازل قدیمی نیز امری لازم و ضروری است. زیرا با گذشت زمان لایه‌هایی از چربی و دوده روی سطوح دیوار ها قرار می گیرد که برای سلامتی افراد مضر است.

 امروزه تکنیک های مختلفی برای رنگ آمیزی دیوار ها و سقف ارائه شده است. پتینه کاری نیز یک روش نسبتاً جدید است که این روزها با استقبال خوبی رو به رو شده است.

پتینه کاری در واقع نوعی هنر ایتالیایی در رنگ آمیزی سطوح است که برای اجرای آن از ابزار مختلفی استفاده می شود. این تکنیک روی رنگ های اکریلیک، پلاستیک و روغنی قابل اجرا است و  می تواند برجسته و یا مسطح باشد.

 

پیشنهاد می شود بخوانید: بازسازی خانه های قدیمی کوچک

 

مزیت پتینه کاری دیوار

پتینه کاری دیوار

 پتینه کاری دیوارها در بازسازی خانه های قدیمی می تواند جلوه آن را کاملا نو و امروزی کند. پتینه کاری در واقع جایگزینی برای گچ کاری در منازل قدیمی است. 

پتینه کاری روی دیوار همچنین می تواند به پوشاندن عیوب دیوارها کمک کند. در خانه های قدیمی معمولاً دیوار ها آسیب دیده و ترک خورده هستند. حتی در خانه های جدید نیز نصب تابلو ها و اشیا دکوری به دلیل سوراخ کردن دیوار سبب صدمه زدن به سطوح می شود. انواع تکنیک پتینه کاری به راحتی می تواند این آسیب ها را بپوشاند و جلوه ای کاملا امروزی و جدید به آنها بدهد.

اجرای این مدل از رنگ آمیزی هزینه زیادی در بر ندارد. در واقع شما با صرف یک هزینه معقول می توانید یک تغییر اساسی و چشمگیری در منزل خود ایجاد کنید. همچنین پتینه کاری با سرعت بالایی انجام می شود و بر خلاف رنگ دارای بوی آزاردهنده نیست.

 

انواع مدل های پتینه کاری روی دیوار

پتینه کاری دیوار

پتینه کاری روی دیوار در دو مدل مدرن و کلاسیک قابل انجام است. پتینه کاری کلاسیک روش قدیمی تر است که جلوه ای قدیمی  و آنتیک به خانه می دهد. در گذشته برای اجرای آن از خمیر مخصوص پتینه کاری با ترکیب رنگ های طلایی استفاده می شد. 

مدل های مدرن پتینه کاری روی سطوح رنگ خورده گچی، کاغذ دیواری شده و حتی چوبی نیز قابل اجرا است. در سبک مدرن بیشتر از رنگ‌های خنثی و نقره‌ای با نقوش ساده استفاده می شود که ظاهری امروزی و مدرن ایجاد می کند.

 

پیشنهاد می شود بخوانید: بهترین زمان بازسازی خانه

 

پتینه کاری روی دیوار با پارچه

پتینه کاری دیوار

در این روش از پارچه آغشته به رنگ  برای ایجاد بافت روی رنگ زمینه استفاده می شود. بدین صورت که ابتدا دیوار را با یک رنگ ساده رنگ آمیزی می کنند. بعد از خشک شدن رنگ زمینه، تکه ای از پارچه را مچاله کرده و  و آن را به یک رنگ متضاد آغشته می کنند. سپس با پارچه روی دیوار ضربه می زنند. در روشی دیگر پارچه آغشته به رنگ را به صورت وردنه روی دیوار حرکت می دهند. این کار بصورت رندوم روی سطح دیوار نقش و نگارهایی ایجاد می کند.

 

 پتینه کاری دیوار با استفاده از اسفنج

پتینه کاری دیوار

این روش مشابه با روش استفاده از پارچه است. بدین صورت که اسفنج را آغشته به رنگ می کنند و سپس روی سطح دیوار ضربه می زنند. در این روش نقش های ساده تر و ریزتری ایجاد می شود. بهتر است که رنگ آغشته به اسفنج با رنگ پس زمینه دارای تضاد باشد. زیرا نمای آن چشمگیرتر می شود.

 

پتینه کاری با رنگ برداری

رنگ برداری به خصوص برای منازل قدیمی مناسب است. در این روش رنگ دیوار هایی که سالیان زیادی از رنگ آمیزی آنها گذشته است را با کاردک می تراشند. هر چقدر عمق ضربه بیشتر باشد، کیفیت نهایی کار بهتر خواهد شد. مدل رنگ برداری نمایی قدیمی و در عین حال مدرن به خانه می دهد. البته این تکنیک بر روی دیوارهای تازه رنگ شده نیز قابل اجرا است. زمانی که رنگ روی دیوار خیس است با پارچه و یا انواع مختلف برس رنگ روی دیوار را پاک می کنند.

 

 تکنیک ایجاد نوارهای راه راه روی دیوار

پتینه کاری دیوار

 در این روش ابتدا وسط  دیوار را مشخص می کنند. سپس هر قسمت را به نوارهای هم اندازه تقسیم می کنند. نوارها را به صورت یکی در میان با رنگ های مختلف رنگ آمیزی می کنند. البته این مدل رنگ آمیزی را نمی توان روی تمام دیوار های یک اتاق پیاده کرد. اجرای آن تنها روی یک سطح محدود زیبا خواهد بود. در این تکنیک همخوانی بین انواع رنگ های انتخاب شده اهمیت زیادی دارد.

 

پیشنهاد می شود بخوانید: طراحی کناف و دکوراسیون سقف منازل

 

گروه مهندسين، طراحان و مجريان خانه من

اگر که قصد بازسازی و نوسازی منزل خود را دارید، پتینه کاری دیوار می تواند بهترین انتخاب شما باشد. اجرای این تکنیک به نسبت تغییرات ایجاد شده روشی کم هزنیه محسوب می شود. ضمن آن که از دوام و پایداری بالا برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر از قیمت ها و انتخاب طرح مناسب پتینه، می توانید از مشاوره گروه مهندسين، طراحان و مجريان خانه من بهره مند شوید. داشتن سال ها تجربه در زمینه تغییر دکوراسیون داخلی منازل با درنظر گرفتن سلیقه و بودجه مشتریان از مزیت های ویژه گروه مهندسین خانه من است.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has One Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top